Οι δέκα εντολές του αποδοτικού διαβάσματος

Υπό την επιμέλεια των ακαδημαϊκών υπεύθυνων της διατριβής

και του συνεργάτη μας σε ζητήματα σταδιοδρομίας κ. Στρατηγάκη.

1. Τοποθετώ τη μελέτη μου αυτή σε ένα πλάνο εβδομάδας το οποίο τηρώ αυστηρά. Υπολογίζω περίπου 2 ώρες μελέτης για κάθε μία ώρα μαθήματος. Μέσα στο πλάνο αυτό έχω προβλέψει χρόνο (περίπου 2,5-3 ώρες ιδανικά μέσα στο ΣΚ) που μπορώ να εκμεταλλευτώ για γενική επανάληψη ανά εβδομάδα ή για εκκρεμότητες ή για περισσότερη έμφαση σε κάποιο μάθημα που με δυσκόλεψε ή για επανάληψη για τα διαγωνίσματα.

2. Αξιολογώ το αποτέλεσμα του πλάνου μου και τροποποιώ ανάλογα κάθε μήνα (και ειδικά σε κάθε κύκλο διαγωνισμάτων). Συμβουλεύομαι τον ακαδημαϊκό μου υπεύθυνο ή κάποιο καθηγητή μου.

3. Όταν διαβάζω δεν έχω μαζί μου στον ίδιο χώρο το κινητό μου. Το βάζω σε άλλο δωμάτιο! Κάθε μία ώρα μπορώ να κάνω ένα 10λεπτο διάλειμμα και εκεί να ασχοληθώ όσο θέλω με το κινητό μου ή με ό,τι άλλο θέλω. Αν διακόψω τη σκέψη μου για να δω το κινητό μου ή για να ασχοληθώ με κάτι άλλο χάνω όλη μου τη συγκέντρωση και τελικά ο χρόνος που αφιέρωσα δεν ήταν αποτελεσματικός.

4. Γράφω έκθεση (ή τις εργασίες του μαθήματος) κάθε βδομάδα σε προκαθορισμένη ώρα χωρίς διάλειμμα (ιδανικά Κυριακή πρωί). Αντιμετωπίζω αυτή την προκαθορισμένη ώρα ως ώρα μαθήματος και δε τη χάνω εκτός αν έχω εξαιρετικά σημαντικό λόγο. Δεν έχει νόημα να γράψω δύο εκθέσεις μαζεμένες σε μία βδομάδα γιατί ουσιαστικά θα επαναλάβω τα ίδια λάθη. Γράφω συνολικά το κριτήριο και όχι το μισό σήμερα και το υπόλοιπο μισό αύριο, έχοντας διαβάσει τα σχεδιαγράμματα.

5. Τα υπόλοιπα μαθήματα ξεκινάω να τα διαβάζω μετά την παράδοση ή το αργότερο την επόμενη ημέρα, ώστε να θυμάμαι αυτά που εξηγήθηκαν στο μάθημα. Μετά από 2-3 ημέρες κλείνω τις εκκρεμότητες του μαθήματος, και πριν από το μάθημα κάνω μία σύντομη επανάληψη της μελέτης μου. Ξεκινάω με τη μελέτη μου λύνοντας ξανά τις ασκήσεις που εξηγήθηκαν στον πίνακα (ειδικά τις δικές μου απορίες), μετά μελετώ τη θεωρία και λύνω όποιες λυμένες ασκήσεις δόθηκαν ως υποδείξεις, και στο τέλος λύνω τις ασκήσεις που έχω ως εργασία στο σπίτι. 

6. Καταγράφω καθημερινά τις απορίες μου (σε ξεχωριστό τετράδιο ανά μάθημα) ώστε στην τελική μου επανάληψη να έχω συγκεντρωμένες και οργανωμένες τις έννοιες, ασκήσεις, τεχνικές κλπ που με δυσκόλεψαν.

7. Αρχειοθετώ όλα τα μου τα διαγωνίσματα και τις λύσεις (και τα εβδομαδιαία κριτήρια της έκθεσης) και λύνω ξανά τις ασκήσεις των διαγωνισμάτων που με δυσκόλεψαν. Χρησιμοποιώ αυτή την αρχειοθέτηση στη επανάληψή μου.

8. Φροντίζω ο χώρος που μελετάω να είναι μαζεμένος και τακτοποιημένος, κατάλληλος για διάβασμα και προσομοιώνω τη μελέτη μου με διαδικασία εξέτασης (διαβάζω σε γραφείο, καθιστός, σωστά και εργονομικά και όχι ξαπλωμένος σε κρεβάτι, όχι με το κινητό μου δίπλα κλπ).  

9. Όταν λύνω ασκήσεις ξεκινάω από την πλήρη καταγραφή των δεδομένων και ζητουμένων της άσκησης. Στο τετράδιό μου δεν έχω απλώς το νούμερο της άσκησης και τη λύση. Αυτό με βοηθάει αφενός στο να κατανοήσω πλήρως τι δίνει και τι ζητάει η άσκηση, αφετέρου να καταλάβω τι διαβάζω από το τετράδιό μου όταν κάνω επανάληψη.

10. Γνωρίζω ότι ο καλός ύπνος, η σωστή διατροφή και κάποια ελαφριά σωματική άσκηση είναι απαραίτητα στην προσπάθειά μου. Όσο πλησιάζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις μεταφέρω τη μελέτη μου σε πρωινές ώρες, ώστε το πρωινό τρίωρο 8.30-11.30 να είναι ο πιο παραγωγικός μου χρόνος.